Лекция пред ученици от Професионална гимназия по производствени технологии, град Лом за запознаване с ролята на материалознанието за решаване на проблеми от автомобилната промишленост
На 29 октомври 2024 г., като част от дейностите по Проект BG05SFPR001-3.001-0001 „Модернизиране на професионалното образование и обучение“, финансиран от Програма „Образование“ 2021 – 2027, съфинансиран от Европейския съюз проф. д-р Николай Тончев от Висше транспортно училище „Тодор Каблешков“, София изнесе лекция пред ученици от Професионална гимназия по производствени технологии, град Лом на тема „Ролята на материалознанието за решаване на проблеми от автомобилната промишленост” по Дейност 5, Поддейност 5.1. „Провеждане на практически занятия с представители от науката, бизнеса, публичния и неправителствения сектор“.
Обучението протече чрез представяне на проблема в три аспекта: ролята на материалознанието за решаване на проблеми от автомобилната промишленост – задача на конструктора; какво трябва да знае бъдещият инженер по технология на заваряването – задача на технолога; важен подход в областта на техниката, решаван със нови средства – хибридна задача.
По време на обсъждането някои ученици показаха отлични познания за новите технологии в автомобилостроенето, както и много добро владеене на английски език. Представените теми предизвикаха интерес и у присъстващите учители по професионална подготовка. Гости на лекцията бяха г-жа Илина Кръстева, директора на ПГПТ-Лом, г-жа Матилда Донкова, ЗДУД в ПГПТ-Лом, г-жа Нина Кирилова, старши експерт по професионално образование и обучение в РУО – Монтана.
Междуучилищно състезание „Най-добър млад автомонтьор и водач на МПС“ в Професионална гимназия по транспорт „Владимир Петков инчев“, с. Владимирово, общ. Бойчиновци
На 8 ноември 2024 г., като част от дейностите по Проект BG05SFPR001-3.001-0001 „Модернизиране на професионалното образование и обучение“, финансиран от Програма „Образование“ 2021 – 2027, съфинансиран от Европейския съюз Професионална гимназия по транспорт „Вл. П. Минчев”, с. Владимирово организира междуучилищно състезание „Най-добър млад автомонтьор и водач на МПС” по Дейност 9 „Информационни дейности и кампании за повишаване привлекателността на ПОО и засилване връзката ученици/родители“.
Желанието за демонстриране на професионалните умения събра бъдещи професионалисти от шест училища от областите Видин и Монтана: СУ „Христо Ботев“ – Белоградчик, СУ „Никола Йонков Вапцаров” – с. Ружинци, Професионална гимназия по селско стопанство „Марко Марков“ – с. Георги Дамяново, Професионална гимназия по производствени технологии – Лом, Професионална гимназия по техника и електротехника „Христо Ботев“ – Монтана и ПГТ „Вл. П. Минчев“ – с. Владимирово.
Госпожа Цанка Карчева, директор на ПГТ „Вл. П. Минчев” – Владимирово, откри събитието, приветства участниците и даде старт на състезанието, организирано в 5 кръга.
Знанията на учениците бяха оценени чрез теоретичен тест – за водачи на МПС и тест по устройство, обслужване и ремонт на автомобили. Проверката на практическите умения на учениците включва демонтаж и монтаж на автомобилни гуми и настройка и проверка на осветителната уредба на МПС – важни компоненти за всеки добър автомонтьор.
По време на майсторското управление на МПС, проведено на учебно-техническия полигон на ПГТ-Владимирово на младите шофьори бе дадена възможност да покажат своята прецизност, увереност и владеене на автомобила.
След динамичните изпитания и майсторските демонстрации на умения, се състоя тържествено награждаване на всички участници. В комплексното класиране първо място извоюва отбор № 1 на ПГТ „Вл. П. Минчев“ – с. Владимирово, следван от отборите на ПГТЕ „Хр. Ботев“ – Монтана и отбор № 2 на ПГТ „Вл. П. Минчев“ – с. Владимирово.
Гости на състезанието бяха: г-н Цветелин Михайлов, кмет на село Владимирово, г-жа Нина Кирилова, старши експерт по професионално образование и обучение в РУО – Монтана, както и представители на фирми-партньори – г-н Дамян Алексиев – ЗК „Светлин Сретениев“, с. Владимирово и г-н Николай Синигерски – „Никемис“ ЕООД, с. Владимирово, с които гимназията работи по Дейност 8 на Проект BG05SFPR001-3.001-0001 „Модернизиране на професионалното образование и обучение“.
Проект „Модернизиране на професионалното образование и обучение“,финансиран от Програма „Образование“ 2021-2027, съфинансиран от Европейския съюз
В област Монтана стартира изпълнението на дейностите по проект BG05SFPR001-3.001-0001 „Модернизиране на професионалното образование и обучение“.
Проектът е на обща стойност 70 000 000 лв. и се финансира по Програма „Образование“ 2021-2027 г., с конкретен бенефициент Министерството на образованието и науката. Дейностите по проекта ще се изпълняват до 31.12.2027 г., като ще бъдат обхванати всички държавни и общински училища в страната, в т.ч. от област Монтана, които предоставят професионално образование и обучение и са подали заявления за участие.
Общо 14 училища от област Монтана са заявили желание да работят по проекта. На първия етап са одобрени 11 училища от област Монтана, включени в заповед на министъра на образованието и науката: ЛПГ – гр. Берковица, ПГТ „Вл. П. Минчев“ – с. Владимирово, ПГ „Димитър Маринов“ – гр. Вълчедръм, СУ „Христо Ботев“ – с. Долни Цибър, СУ „Христо Ботев“ – гр. Брусарци, СУ „Иван Вазов“ – гр. Вършец, СУ „Димитър Маринов“ – гр. Лом, ПГПТ – гр. Лом, ПГСАКН „Проф. арх. Ст. Стефанов“ – гр. Монтана, ПГЛП – гр. Монтана, Шесто СУ „Отец Паисий“ – гр. Монтана. На втори етап са подали заявки за участие и класирани 3 училища – ПГ „Д-р Иван Панов“ – гр. Берковица, ПГСС „Марки Марков“ – с. Георги Дамяново, ФСПГ „Васил Левски“ – гр. Монтана.
Основната цел на проекта е предлагане на модерно и качествено професионално образование и обучение, отговарящо на бързо променящите се нужди на пазара на труда.
Специфичните цели са:
- Модернизиране на ПОО спрямо динамиката на пазара на труда чрез съвместна работа между училищата, предлагащи ПОО, бизнеса и други институции
- Повишаване на уменията и компетентностите на учителите по професионална подготовка и на учениците в партньорство с бизнеса
- Повишаване привлекателността на професионалното образование и обучение.
Целевите групи са: ученици, учители и преподаватели по професионална подготовка, представители на бизнеса, науката, публичния и неправителствения сектор.
Основните дейности по проекта са общо 9, като училищата могат да се включат при реализиране на дейностите от 3 до 9:
Дейност 1 – Разработване и прилагане на нов Списък на професиите за професионално образование и обучение (СППОО), Държавни образователни стандарти (ДОС), учебни планове и програми, национални изпитни програми вкл. междусекторни, по определени сектори и др., чрез използване на Секторни съвети на уменията за съвместна работа между училища и други доставчици на ПОО, бизнеса и др.
Дейност 2 – Въвеждане на компетентностни профили на учители и преподаватели по професионална подготовка и обучението им по специфични за професията умения
Дейност 3 – Въвеждане на гъвкави пътеки, микро-квалификации и кредити в ПОО с цел мобилност и проходимост между професии, сектори и образователни нива
Дейност 4 – Съвместно разработване и въвеждане на образователни материали по професионална подготовка с иновативно цифрово учебно съдържание, използване на изкуствен интелект, виртуална реалност и смесено обучение (blended learning)
Дейност 5 – Участие в обучения на преподаватели по професионална подготовка, включително от бизнеса, науката, публичния и неправителствения сектор за включването им в ПОО
Дейност 6 – Квалификация на учители по професионална подготовка чрез специализирани обучения, свързани с прехода към цифрова и зелена икономика, синия растеж, индустрия 5.0, ИСИС
Дейност 7 – Подобряване на трансверсалните и ключовите компетентности по професионална подготовка на учениците, предприемачески умения, социално предприемачество и др. с участие на работодатели
Дейност 8 – Допълнителни практики в реална работна среда
Дейност 9 – Информационни дейности и кампании за повишаване привлекателността на ПОО и засилване връзката ученици/родители
Участниците в проектните дейности са Министерството на образованието и науката чрез Екип за организация и управление на проекта на централно ниво (ЕОУП), териториалните екипи за организация и управление на проекта (ТЕОУП) към всяко РУО, училищни екипи за организация и управление на проекта (УЕОУП) и Секторни съвети на уменията (ССУ).