РЕГИОНАЛНО УПРАВЛЕНИЕ НА ОБРАЗОВАНИЕТО - МОНТАНА

СТАРТИРАХА ОБУЧЕНИЯТАНА ПЕДАГОГИЧЕСКИТЕ СПЕЦИАЛИСТИПО ДЕЙНОСТ 1 НА ПРОЕКТ „СИЛЕН СТАРТ“

В периода 18.11.2024 – 19.11.2024 г. в конферентната зала на Регионално управление на образованието – Монтана се проведе първото от серия обучения на педагогическите специалисти по Дейност 1 на проект „Силен старт“.

Темата на обучението е „Прилагане на Картата за функционална оценка на индивидуалните потребности на децата със специални образователни потребности и с хронични заболявания във връзка с прилагането на „Международната класификация за функционирането на човека, уврежданията и здравето на деца и юноши“. Обучението включва теоретична и практическа част – работа по конкретен случай и попълване на карта за функционална оценка на потребностите на деца и ученици със СОП и хронични заболявания.

В обучението участват учители в детски градини от област Монтана.

Лектор на обучението е Владимир Димитров, представител на Регионалния център за подкрепа на процеса по приобщаващото образование – София град.

Проект BG05SFPR001-1.003-0001 „Силен старт“  

Проектът се реализира по Програма „Образование“ 2021-2027, съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд плюс (ЕСФ+)

  • Срок на изпълнение на проекта: 15.02.2024 г. – 15.02.2029 г.
  • Общ бюджет на проекта: 105 400 000,00 лв. (86 966 657,68 лв. – средства от Европейския социален фонд плюс (ЕСФ+) и 18 433 342,32 лв. – национално съфинансиране), от които 17 488 948,73 лв. за Регион в преход (Югозападен район) и 87 911 051,27 лв. за По-слабо развити региони (Северозападен район, Северен централен район, Североизточен район, Югоизточен район, Южен централен район).
  • Описание/цели на проекта: Проектът ще се изпълнява в рамките на операция от стратегическо значение и предвижда да разгърне потенциала на децата от предучилищното образование чрез подкрепа за личното им развитие с оглед по-успешна социална реализация.
  • Проектът предвижда провеждане на обучения за педагогически и непедагогически специалисти, което ще допринесе в значителна степен за подобряване на процесите на взаимодействие с децата, ще подкрепи изграждането на приобщаваща среда и ще повиши ефективността на екипната работа. Чрез различни инициативи и мероприятия (вкл. обучения) ще се работи интензивно с родители от уязвимите групи, което ще оказва влияние от една страна на плавната адаптация на детето към новата среда, а от друга страна изгражда положително отношение в общността към ползите от образованието и грижите в ранна детска възраст (ОГРДВ) и от образованието като цяло. По проекта ще се предоставя допълнителна подкрепа за личностно развитие на деца със СОП, в риск, с хронични заболявания и изявени дарби. На фокус ще бъде също и достъпът и трайното предоставяне на обща подкрепа за личностно развитие под формата на обучения, занимания по интереси и др.
  • Дейностите ще надградят и мерките по прилагане на Европейската гаранция за детето, както и прилагането на Национална рамка за качество на образованието и грижите в ранна детска възраст.

ЦЕЛЕВИ ГРУПИ:

  • деца от уязвими групи, вкл. от маргинализирани групи, такива с обучителни затруднения, с пропуски в усвояването на учебното съдържание
  • деца в риск от отпадане от образователната система, деца със СОП, в риск, с хронични заболявания и с изявени дарби
  •  родители на децата от уязвими групи
  • учители, други педагогически специалисти, вкл. от екипите за подкрепа за личностно развитие, и непедагогически персонал, вкл. образователни медиатори, социални работници, помощник-учители/помощник-възпитатели, експерти от РУО

ДЕЙНОСТИ ПО ПРОЕКТА:

Дейност 1: Повишаване квалификацията на педагогическите специалисти, вкл. нови в системата учители, за осъществяване на обща и допълнителна подкрепа за личностно развитие, вкл. социално-емоционалното учене в детските градини, в т.ч. техни яслени групи и училища с групи за задължително предучилищно образование, както и обучения на непедагогическия персонал за подпомагане на обучението, в съответствие с утвърдени програми за професионалното и кариерното им развитие.

Дейността включва обучения на педагогически специалисти и на непедагогически специалисти в съответствие с идентифицираните нужди от подобряване на капацитета им за осигуряване на обща и допълнителна подкрепа за личностно развитие, съобразно индивидуалните потребности на всяко дете.

Дейност 2 – Интензивна работа с родители на ниво детска градина, в т.ч. техни яслени групи и на ниво училище с групи за задължително предучилищно образование за формиране на положителни нагласи кьм образованието и за пълноценного им участие в образователния процес. Дейността предвижда провеждане на различни форми на интензивна работа с родители на деца от уязвими групи в съответствие с идентифицираните потребности, които ще обхванат родители на деца от уязвими групи, както работа с родители от различните общности за формиране на толерантност, приемане на различието и повишаването на социалните компетентности на родителите относно значимостта на образованието за цялостното детско развитие.

Дейност 3- Допълнителна подкрепа за личностно развитие на деца със СОП, в риск, с хронични заболявания и с изявени дарби аз трайно приобщаване в предучилищното образование.

Дейността е насочена към работата с децата със СОП, в риск, с хронични заболявания и изявени дарби и ще се осьществява чрез осигуряване на пакети за допълнителна подкрепа в съответствие с потребностите на конкретното дете и наемане на допълнителни педагогически специалисти (психолози, логопеди, ресурсни учители и др.). Взависимост от нуждите на детските градини и с цел предоставяне на по качествена допълнителна подкрепа за личностно развитие е предвидено закупуване на специализирано оборудване и обзавеждане и дидактически и други материали за допълнителна подкрепа.

Дейност 4- Обща подкрепа за личностно развитие за достъп и трайно приобщаване на деца в предучилищното образование.

Дейността ще предостави допълнително обучение по български език на деца, за които българският език не е майчин, вкл. за деца с установени затруднения в резултат на проведен скрининг-тест за повишаване на езиковата култура и познания чрез стимулиране на творческите изяви и повишаване на мотивацията за учене и участие на деца в занимания по интереси, в т.ч. интеркултурно образование, практически занимания изграждащи зелени умения, като напр. занимания за екологично образование, за формиране на екологична култура, сьзнание и поведение и разумно използване на природните ресурси, опазване на природната среда и на екологичното равновесие, спортни занимания и други приложими занимания в съответствие с интересите на децата. Дейността включва и апробиране на иновативни елементи за програмни системи за балансирано развитие на социалните и емоционалните компетенции, както и апробиране на сътрудничество между ангажираните с образование и грижа в ранна детска възраст институции.

ТЕРИТОРИАЛЕН ЕКИП ЗА ОРГАНИЗАЦИЯ И УПРАВЛЕНИЕ НА ПРОЕКТА ЗА ОБЛАСТ МОНТАНА (ТЕОУП):

1. Трайка Трайкова – началник на РУО – Монтана

2. Персияна Петкова – ст. експерт по предучилищно образование в РУО – Монтана

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More

Skip to content